GENEL ARAPÇA DİL BİLGİSİ
1.
KELİME: İSİM, FİİL VE BAĞLAÇ
2.
TEKİLLİK, İKİLLİK, ÇOĞULLUK
3.
ERİLLİK, DİŞİLİK
4.
MARİFELİK NEKRALIK
5.
CAMİTLİK MÜŞTAKLIK
6.
MURABLIK MEBNİLİK
KELİME: İSİM, FİİL
VE BAĞLAÇ
Hangi dil olursa
olsun mutlaka “kelime” denilen en küçük ve kısa ifade biçimlerinin bir araya
gelmesinden oluşur. Bu kısa ve küçük sözcükler üç kısımdır: isim fiil ve
bağlaç.
İsim: Herhangi bir
canlı ya da cansız varlığı yahut soyut bir anlamı, bir özelliği, niteliği ifade
eden ve içinde zaman olgusunu barındırmayan kelimelerdir: Ali, çalışmak, büyük
vs. gibi.
Fiil: Anlam
içeriğinde üç unsuru (iş + işi yapan + zaman) barındıran kelimelerdir.
Mastarlar fiil değildir. Çünkü mastar sadece işin adıdır. İşi yapan ve işin
zamanı mastarda bulunmamaktadır.
Fiil üç kısımdır. Bunlar:
Mazi (geçmiş) zaman, Muzari (şimdiki ve gelecek zaman), Emir (istek) kipidir.
Bağlaç: başlı
başına bir anlamı olmayıp ancak bir fiil ya da bir isim ile birlikte bir anlam
ifade edebilen kelime türüdür. Sadece isimlerin başına(harfi cerler) yahut
sadece fiillerin başına (nasıb ve cazımlar) gelenler olduğu gibi her ikisinin
başına gelebilen bağlaçlar (harfi atıflar) da bulunmaktadır.
TEKİLLİK,
İKİLLİK, ÇOĞULLUK
Tekil : Arapça’sı “Müfred”, Tek varlığı anlatır : الله
İkil : Arapça’sı Tesniye ya da
“Müsenna” İki varlığı anlatır, Sonu Ref
durumunda “elif” ve “nun”; Nasb ve Cer durumlarında “ya” ve “nun” ile gelir ve
bu “nun”lar ikil, İsim Tamlamasının ilk kelimesi olması durumunda ortadan
kalkar : رسولانِ
\ رسوليْنِ
Çoğul : Arapça’sı “Cemi” İkiden
fazla varlıkları anlatır, kurallı (Salim) ve kuralsız (Teksir) olarak iki
kısımdır.
Kurallı (salim) çoğullar: Tekildeki şekli bozulmayan çoğullardır; Eril (Müzekker)
ve Dişil (Müennes) olarak ikiye ayrılır:
Cemi müzekker Salim: varlıklar içinde sadece insanlar için kullanılan “Cemi
müzekker Salim” cinsiyet bakımından erkeklere ait bir çoğul türüdür. Sonu Ref
halinde “vav” ve “nun”; Nasb ve Cer halinde “ya” ve “nun” ile gelir. Aynı
şekilde bu “nun”lar da (ikilde ki gibi) İsim Tamlamasının ilk kelimesi olması
durumunda ortadan kalkar :
مسلمون \ مسلمِين
Cemi müennes Salim:
Kadınlar için kullanılmakla beraber kadınlara has değildir. Tabii olarak erkek
olmayan her varlık ve nesne için kullanılabilir. Sonu Ref halinde “zamme” ;
Nasb ve Cer hallerinde Kesrayla gelir: مسلماتٌ\مسلماتٍ
Kuralsız çoğullar
(Cemi Teksir): Tekildeki şekli bozulan çoğullardır. Kadın erkek insan ve diğer
varlıklar arasında ortaktır. قلم \ أقلام ,صورة \ صور
ERİLLİK,
DİŞİLLİK (MÜZEKKER – MÜENNES)
Arapçada isimler
ve fiiller, erkek ve kadın için ayrı ayrı ifade biçimlerine sahiptir. Cinsiyet
bakımından doğal olarak erkek olan tüm varlıklar “Eril” (Müzekker) kabul
edildiği gibi kendisinde lafzen dişillik (Te’nis) takıları taşımayan tüm
isimler de “Eril” olarak kabul edilmektedir.
Örnekler : الديك,
الجمل , الرجل , البيت
Cinsiyet bakımından doğal olarak dişi olan tüm varlıklar “Dişil” kabul
edildikleri gibi lafzen dişillik takıları bulunan tüm isimler de “Dişil” olarak
kabul edilmektedir.
Dişillik takıları üç tanedir. Bunlar: yuvarlak te ( ta-i Merbuta), ya
şeklinde yazılan elif (Elif-i Maksura), elif ve hemze ile yazılan (Elif-i
Memdude) .
Örnekler: الحكمة
, القنبلة , سلمى , سوداء , سمراء
İSİMLERDE
BELİRLİLİK – BELİRSİZLİK (MARİFELİK – NEKRALIK)
Arapçada bütün
isimler belirli ya da belirsiz olarak iki kısımdır.
Bir isim, özel isim olmak suretiyle en belirgin halini almış olur. Buna
“âlem isim” denilmektedir. Örnek : علي
Bir ismin yerini almakta kullanılan
zamirler belirli isimlerdir : هو gibi,
Bir varlığa işaret etmekte kullanılan
isimler belirlidir : هذا gibi
Bir cümleyi önce geçen isim ya da cümleye bağlamak için kullanılan ismi
mevsuller belirlidir : الذي gibi
Başına ال getirilen tüm isimler belirlidir: الحمد
gibi
Yukarıda
zikredilen marife isimlere muzaf olan (eklenen) tüm isimler belirlidir: كتاب
الله
Bu 6 sınıf ismin
dışında klan tüm isimler NEKRA (belirsiz) kabul edilmektedir.
CAMİTLİK - MÜŞTAKLIK
Herhangi bir
kelimeden türememiş isimler “camit” isimlerdir.
Tüm mastarlar camit kabul edilmektedir. Çünkü fiiller ve isimlerin
asılları işte bu mastarlardır. Masdarlar çok çeşitlidir:
Sülasi mücerret
fiillerin mastarları semai yani duyum ve ezbere dayalıdır.
Rubai mücerret ve
tüm mezit fiillerin mastarları kıyasi yani bir kural üzeredir.
Bunların yanında mimli mastar, sınai (yapma) mastar, merre ve Nevi
mastarlar olduğu gibi mastara tevil edilen cümleler vardır ki bunun camitlikle
bir ilgisi bulunmamaktadır.
Müştak isimler: bir kökten türemek suretiyle ortaya çıkan isimlerdir.
İsmi Fail, İsmi Meful, Sıfat-ı müşebbehe, İsmi Tafdil, mübalağalı vezinler,
İsmi zaman ve İsmi mekânlar, İsmi aletler müştak isimler olarak kabul
edilmektedir.
MURABLIK MEBNİLİK
Arapçada kelimelerin sonları genellikle değişikliğe uğramaktadır. Cümle
içerisindeki farklı rollerine uygun olarak kelime sonlarında farklı
değişikliklerin olması normal olanıdır. Sonundaki bu tür değişiklikleri kabul
eden kelimeler Mu’rab denilmektedir. Tekil ikil ve çoğul isimler, Fiili muzari
bunlardandır.
Arapça ’da sonunda hiçbir değişikliği kabul etmeyen ve daima aynı
vaziyeti koruyan kelimeler de bulunur. Bunlara Mebni denilir. Fiili maziler,
zamirler, ismi işaretler, ismi mevsuller, soru isimleri, şart isimleri, bazı
zarflar, 11-19 arası sayılar küçük bazı istisnalar haricinde
mebni isimlerdendir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder